De Zoon des Mensen die in de hemel is

* Grondtekst * Vertalingen * studie *
Om te kunnen posten is lidmaatschap van het forum nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.

Plaats reactie
mathieu
Site Admin
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-08-2013 18:31

De Zoon des Mensen die in de hemel is

Bericht door mathieu » 08-08-2013 19:25

De volgende passage betreft het gesprek wat Jezus met farizeeër Nicodemus had. Let op het gedeelte wat ik vet heb gemaakt.

Johannes 35 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.
7 Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.
8 De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
9 Nicodemus antwoordde en zei tegen Hem: Hoe kunnen deze dingen gebeuren?
10 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Bent u de leraar van Israël en weet u deze dingen niet?
11 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wij spreken over wat Wij weten en getuigen van wat Wij gezien hebben, en toch neemt u Ons getuigenis niet aan.
12 Als Ik aardse dingen tegen u zei en u niet gelooft, hoe zult u geloven als Ik hemelse dingen tegen u zeg?
13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. (HSV)

Zoals we weten is Jezus de Zoon des mensen en het is duidelijk dat hij dit zei toen hij op aarde was. Hoe kan dat? Denkende aan het artikel op de website:

http://www.eindtijdactueel.nl/Jezus,-te ... n-mens.php

Bianca
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-08-2013 19:11

De zoon des mensen die in de hemel is

Bericht door Bianca » 09-08-2013 19:16

hallo jammer dat er nog zo weinig mensen hier posten, maar ik vind het een heel erg interessant onderwerp en heel moeilijk. Maar ik heb nog nooit zo'n super uitleg gevonden als het artikel, ben er echt door gaan nadenken

mathieu
Site Admin
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-08-2013 18:31

Bericht door mathieu » 09-08-2013 20:14

hoi Bianca,

blij dat er eindelijk es iemand is die mijn artikelen waardeert! :lol:

maar het is hele moeilijke materie waar heel veel mensen op vastlopen.Jezus Christus is dan ook de ”Zoon van God” in de zin dat Hij de manifestatie van God in menselijke vorm is (Johannes 1:1,4). Jezus is God’s Zoon in de zin dat Hij door de Heilige Geest werd voortgebracht. Lucas 1:35 stelt: “De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God.'"

Romeinen 8 vers 3-4.

Als je in de gelegenheid bent, kijk dan ff naar de Strongs bij dit vers. Er staat eigenlijk (in de meeste vertalingen ook zo ongeveer weergegeven): "God zendend zijn eigen zoon" => in onze vertaling althans, waarbij de woordvolgorde is veranderd naar leesbaar Nederlands.

Maar de Strongs geeft aan dat er moet staan:
Vertaling: God | zendend | zijn eigen | Zoon
Grondtekst: theos | pempo | heautou | huios

En als je dan de vertalingen van de Griekse woorden opzoekt leest u dat ze het volgende betekenen:

Letterlijk: God | zendend | ZICHZELF | zoon

Je kúnt hiervan dus maken dat God zijn eigen Zoon zond, maar een vertalingmogelijkheid is ook dat God zichzelf (letterlijke vertaling van "heautou") in de Zoon zond. Gek genoeg heeft geen enkele vertaling dit zo vertaald. Men heeft blijkbaar meer de gedachte van de tekst weergegeven (of vanuit de 'standaard christelijke opvatting') dan een letterlijke weergave. Het merendeel van de oudste Griekse handschriften geeft niet „de eniggeboren Zoon” maar „de eniggeboren god”. The Expositor’s Greek Testament erkent: „Het gezag van de MS. [manuscripten] pleit voor de lezing θεος [god].

De term “geboren” duidt niets anders aan dan STATUS; alsof “geboren” in het kader van Kol. 1:15 aan een tijdspunt gekoppeld is! De Zoon was “geboren” vóór het ontstaan van “alle dingen”. Dit ontstaan van “alle dingen” impliceert ook het ontstaan van de tijd. Vóór de schepping was er geen tijd. De hemel is niet gebonden aan tijd. Tijd bestaat enkel in ons geschapen universum en de schepselen daarin. De term “geboren” kan daarom niet gezien worden in verbinding met tijd. Bovendien staan in Spreuken 8 de uitdrukkingen “was geboren”, en “van eeuwigheid af”. Het gaat hier dus niet over het ontstaan van de Wijsheid, maar over zijn (eeuwig) bestaan vóór alle dingen die geschapen werden.

Deze term “eerstgeboren” wil zeggen: een onderscheiden positie, en wel met betrekking tot al het geschapene.

Zo zie ik het in ieder geval.. :)

JanTheBaptist
Berichten: 3
Lid geworden op: 08-08-2013 23:36

Re: De zoon des mensen die in de hemel is

Bericht door JanTheBaptist » 10-08-2013 14:29

Bianca schreef:hallo jammer dat er nog zo weinig mensen hier posten, maar ik vind het een heel erg interessant onderwerp en heel moeilijk. Maar ik heb nog nooit zo'n super uitleg gevonden als het artikel, ben er echt door gaan nadenken
/offtopic
Ik kijk altijd eerst de kat uit de boom ;)
Maar ik maak al wel reclame voor dit forum.

mathieu
Site Admin
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-08-2013 18:31

Bericht door mathieu » 10-08-2013 17:35

Hey Jan! mooi dat je er ook bent! Ik leer altijd veel van jouw commentaren en zienswijze :D

wellicht gaat er over niet al te lange tijd een ander forum komen hier, want ik krijg teveel emails van mensen die graag willen registreren voor t forum maar er op de één of andere manier niet op kunnen. Dus 'k er druk mee aan t werk

Bianca
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-08-2013 19:11

Bericht door Bianca » 11-08-2013 17:00

hoi jan ook welkom hier! weet niet of veel mensen er niet op kunnen komen, ik heb me geregistreerd en dat lukte wel maar ik moet zeggen dat die beveiligingscode lastig is om te lezen. En na een keer of vijf staat er iets in de trend van dat je t te vaak geprobeerd hebt of zo

Ik heb eens nagedacht over wat je boven schreef Matt,
en ik heb er nog eens wat teksten bijgezocht en hoe meer ik erover nadenk hoe duidelijker het wordt . :D

Plaats reactie